100% elektrisk servicebil som leverer 100% kvalitet

Picture of Maren Frøseth

Maren Frøseth

Maren er digital markedsfører i Toyota Material Handling Norway.

5 minutter å lese

Bærekraft

Nå for tiden går flere og flere bedrifter all-in på bærekraft. Toyota Material Handling tar bærekraft på alvor og har som mål å bidra til et nullkarbonsamfunn. Målet vårt er å nå nullutslipp fra egen virksomhet innen 2030 og nullutslipp i hele verdikjeden innen 2050. Vi går over til fornybar elektrisitet og gass over hele Europa. Vi i Toyota Material Handling Norge har nå fått vår første elektriske servicebil i flåten vår.  Dette i tråd med vår bærekraftreise.

Flåten av plug-in elbiler i Norge er en av de største i verden. Stortinget har vedtatt at innen 2025 skal alle nye biler være nullutslippsbiler. Det tok ikke lang tid for vårt service team i Norge å bestemme seg for å teste den første elektriske Toyota Proace i vår serviceflåte.

 

Kjører inn i en elektrisk fremtid

Hvorfor gikk vi i Toyota Material Handling Norge over til elektriske varebiler?

Vi ønsket å være den første og vise markedet og teknikerne våre at vi ønsker å ta vare på miljøet. Det er viktig å vise at vi engasjerer oss og tar vårt ansvar angående selskapets mål for Zero Muda. Vi ønsker å sikre at hver ansatt er utstyrt og klar til å bidra til vår strategi – Ikke mer venting eller sløsing gjennom en sømløs flyt av varer og data. Vi håper å være et eksempel for andre markeder, sier Lars Rune Johansen, servicesjef i Toyota Material Handling Norge.

Hvor mange tonn CO2 vil flåten vår spare når alle servicebiler er konvertert til elektrisk senest i 2030?

I regnskapsåret 21 produserte vi 760 tonn CO2 med serviceflåten vår, det vil si 75,1 % av våre totale CO2-utslipp. Hvis vi vurderer 100 % elektrisitetsdrevne kjøretøy i 2030, sparer vi alt dette. Vi har som ambisjon å bytte så mange fossildrevne varebiler som mulig til elektriske varebiler i Norge, men vi må ta hensyn til lademulighetene og lange kjøreavstander i enkelte distrikter. I fremtiden vil dette bli bedre og batteriteknologien utvikler seg også raskt, så det er mulig.


Vil hele flåten byttes ut med elektriske varebiler? Hvor ser vi denne utviklingen gå gjennom årene?

IMG_0318

For øyeblikket er det ikke mulig å få alle våre 160+ varebiler byttet mot elektriske. Vi har mange teknikere i et stort område med et begrenset antall ladestasjoner. Når arbeidsavstanden er kortere, for eksempel i en by, er det å gå over til elektrisk et godt valg, men for stedene lenger unna er lading ennå ikke mulig overalt, sier Lars Rune (til høyre i bildet).

Vi ønsker å gjøre det, men vi står overfor infrastrukturelle begrensninger i landlige områder. På enkelte steder mangler vi fortsatt mulighet til å lade, vi håper dette vil endre seg i fremtiden. Steg for steg kommer vi dit, og andre teknikere viser allerede stor interesse for den elektriske varebilen Proace. Dette er grunnen til at vi bestemte oss for å investere i ytterligere 3 elektriske Proace-varebiler, sier Mathias Haeger (til venstre i bildet), markedssjef hos Toyota Material Handling Norge.

 

Hvordan støtter myndighetene elbiler/varebiler?

De gir støtte til å gå elektrisk , de senker skattene våre og det er også billigere å kjøpe elektriske biler eller varebiler sammenlignet med de som drives av fossilt brensel. Dessuten er ikke strømmen så dyr i Norge, så det påvirker ikke strømregningen vår.

Hvordan bidrar dette til serviceflåtens visjon og Toyota Material Handling Europes visjon?

En del av selskapets strategi er Zero Muda, som betyr null avfall. Vi ønsker å være en del av den reisen og være et eksempel for andre land å følge. Dette er bare ett av trinnene mot det målet.

I 2020 genererte utslipp fra servicebiler mer enn 50 % av CO2-utslippene fra all selskapets virksomhet i Europa. Hvis piloten i Norge lykkes, kan det akselerere overgangen til elektriske varebiler over hele Europa. Vår flåte har potensial til å spare 14 000 tonn CO2-utslipp hvert år. Toyota Material Handling er for tiden forpliktet til å oppnå netto-null-utslipp fra sin virksomhet innen 2030, legger Tom Schalenbourg, Sustainable Development Director i Toyota Material Handling Europe til.

Hvordan sørger du for at flåten din er ladet med fornybar elektrisitet? Du har 100 % fornybar strøm på bedriften, men hvordan sikrer du dette eksternt eller hjemme?

Nesten all elektrisitet i landet Norge kommer fra fornybare (vann og vind) kilder. Når servicebiler lades på våre lokasjoner, vil de bli ladet med fornybar energi. Over hele Norge har vi en kontrakt som sier at vi kan kjøpe 100 % fornybar energi støttet opp med opprinnelsesgarantier. Når varebilene lades hjemme eller på veien ved offentlige hurtigladere, kan vi ikke sjekke opprinnelsen til strømmen, sier Lars Rune.

 

Testet og godkjent av vår servicetekniker

3_768x400
Vår Elektriske Proace er ikke bare veldig miljøvennlig, den ble også designet for å kjøre langt. En fulladet Toyota Proace kan ta deg opptil 280 til 300 km hjemmefra om sommeren og 250 til 260 km om vinteren. Vi spurte den første elektriske Proace-servicesjåføren om hans erfaring:

Kjetil, du er den første teknikeren som kjører den elektriske Toyota Proace – hva synes du om den?

Ja, jeg er veldig glad for å få sjansen til å kjøre en elektrisk varebil. Jeg er en bilmekaniker og pleide å reparere mine egne biler. Jeg var lei av alt vedlikeholdet og det var da interessen for elbiler startet. Den krever svært lite vedlikehold, og i Norge er ikke elbil noe nytt. Jeg har allerede to elbiler og er vant til å kjøre elektrisk, jeg vil ikke bytte tilbake, sier Kjetil Kristoffersen (bildet over), servicetekniker Toyota Material Handling Norge.

Hvor lenge kan du kjøre med fulladet elektrisk varebil? Og hvor lang tid tar det å lade?

På en vanlig arbeidsdag kjører jeg mellom 80 – 250 km. Når jeg kommer hjem, kobler jeg til varebilen og programmerer den til å lade om natten. Hvis varebilen er helt tom tar det opptil 6 timer å lade med en vanlig lader. Du kan bruke superladere som tar bare en halv time å lade opp til 80 %, men jeg har vanligvis nok energi igjen når jeg kommer hjem.

Merker du forskjell når du kjører din elektriske varebil? Tror du det har noen fordeler?

Tidsmessig er det egentlig ingen forskjell, selvfølgelig trenger jeg ikke å fylle drivstoff lenger, jeg lader bare varebilen min hjemme slik at den er klar til neste dag. Elbiler er veldig billige å lade her i Norge. Komfortmessig ser jeg en positiv forskjell, bilen varmes opp mye raskere, og i vår kalde vinter setter vi stor pris på dette. Før hadde jeg en dieselvarmer for å varme opp bilen om vinteren, det trenger jeg ikke nå. Den elektriske varebilen er også veldig stillegående, så den lager ikke mye støy. Og selv om jeg elsker god bilstøy, foretrekker jeg å ha den stille når jeg jobber. En ulempe er at du ikke kan taue like mye som med en vanlig Proace, men det er den eneste ulempen.

Har du noen tips til andre som ønsker å investere i elektriske varebiler?

Definer hvorfor og hvor du vil bruke den. Hvis det ikke er behov for lange avstander og landet ditt har et godt utbredt ladenettverk, er det den perfekte investeringen. Jeg foreslår at du tar det største batteriet tilgjengelig, og jeg er sikker på at du vil bli veldig fornøyd med varebilen.

Finn ut mer om vår service

Les mer om vår bærekraftstilnærming

Populære artikler