Med økende utgiftsnivåer, forårsaket av den globale inflasjonskrisen, kan ekspansjon av lageret være enda mer utfordrende. Smalere kjøreganger i lageret ditt kan være din redning. La oss ta en nærmere titt.
Plass er penger
Logistikkeiendom er vanskelig å få tak i og kommer ikke billig. Lagringsplasser eller distribusjonslagre er en mangelvare, og nye prosjekter blir kansellerte, eller satt på vent på grunn av de høye byggekostnadene leverandørkjeder står overfor i dag. Etterspørselen er betydelig høyere enn tilbudet, noe som tvinger jord- og leieprisene opp. På toppen av det kan det være et mareritt å få de riktige tillatelsene og byggetillatelsene.
En måte å utnytte lagerplassen til det fulle på, er å begrense gangbredden og øke reolhøyden der det er mulig. Very Narrow Aisle (VNA) trucker er spesielt utviklet for bruk i lagre med høy tetthet og distribusjonsområder for plukking eller etterfylling av varer. Denne dedikerte truckløsningen i kubelignende rutenett er fortsatt en mye mer fleksibel og skalerbar løsning i lager med høy tetthet sammenlignet med andre systemer. Din gevinst kan være så mye som dobbel palltetthet.
Hvis du organiserer (en del av) lageret for å kjøre VNA-trucker, må du sette av et eget område for horisontal vareforflytning utenfor gangene. I enden av gangene kan paller hentes eller settes ned, utenfor den kubelignende VNA-sonen.
VNA-trucker: ekte plassbesparere
Tradisjonelle gaffeltrucker har gaflene vendt fremover, men de små gangene gir svært lite rom for manøvrering. VNA-trucker har gaflene montert på et aggregat som lar gaflene svinge fra den ene siden til den andre. Derfor er det ikke nødvendig å plassere trucken rundt pallene eller manøvrere inne i gangene.
Avhengig av behov eller preferanse kan man velge en mann-opp eller man-ned versjon. Toyota BT Vector A-serien inkluderer innovative rammestyrte man-opp trucker med leddramme, noe som gjør denne seriens design perfekt for arbeid i svært trange ganger. Hvorfor?
- Leddede trucker kan håndtere smalere transferganger enn en ikke-leddet truck. Den lave svingradiusen sparer deg for litt over en meter ekstra gulvplass.
- Raskere horisontal og vertikal plassering av gaflene sammenlignet med en skyvemasttruck eller stabler.
- Leddstyring reduserer svingradiusen og dermed kjørelengden ved gangskifte. Høy manøvrerbarhet gjør også gangskift raskere.
Toyota VNA-trucker er designet for slingel- eller skinneføring, som muliggjør raskt, men sikkert arbeid, med optimert kjøre- og løftehastighet. De støtter ordreplukking på høyt nivå og full helpallhåndtering opp til 17 meter. Når alle palleplasseringer er programmert inn i trucken, vil trucken automatisk beregne den optimale ruten fra A til B, noe som gir sikker og rask navigering. Merk at tilstrekkelig gulvkvalitet er nødvendig.
Multipliser antall reoler du kan få plass til med reolhøyden du kan realisere, så kan du beregne hvor mye du kan spare totalt i lagerplass.
Støtter høy omsetning
Spesielt når du lagerfører raskt bevegelige forbruksvarer med høy omsetning, garanterer VNA-trucker mer volum. Tett plassering av gods i samme område betyr at føreren kan få tilgang til flere varer raskere og maskinene kan hente og sette paller mye raskere. I gjennomsnitt ligger antall paller som håndteres per time mellom 20 og 25 med skyvemasttruck, men med VNA-trucker kan førere håndtere 30 til 35 paller per time. Tenk deg, 50 % mer produktivitet og en vinn-vinn når det kommer til arbeidskraft.
Temperaturkontrollerte varehus eller distribusjonssentraler er svært tekniske rom hvor driften følger et just-in-time logistikkprinsipp. VNA-trucker, tilgjengelig med et design for fleksibilitet og de smaleste gangene, er ideelle for fryselager. Her kan det å kjøre smalere og høyere være en økonomisk, økologisk og praktisk måte å få plass på og spare kostnadene ved å utnytte det lille ekstra i fryselagre.
Bredt utvalg for å passe alle behov
Toyota BT Vector-serien inkluderer flere modeller for å passe alle dine ordreplukking eller etterfyllingskrav:
Mann-ned VNA truck med svingaggregat - Lastekapasitet opptil 1,5 tonn
Mann-opp VNA truck med lav svingradius - Lastekapasitet opptil 1,2 tonn
Mann-opp heavy-duty VNA truck med lav svingradius - Lastekapasitet opptil 1,5 tonn
Mann opp og mann ned VNA truck med teleskopgafler - Lastekapasitet opptil 1,25 tonn
I dag er det kanskje like utfordrende å finne logistikkplass som å tiltrekke seg arbeidskraft. Å maksimere den tilgjengelige plassen vil passe godt inn i byplanleggingen og la virksomheten din vokse videre.