Timetelleren på en truck er et viktig instrument. Både leie- og servicepriser baseres på antall timer trucken brukes. Også serviceintervallene og garantitiden (ved kjøp) baseres på antall driftstimer. Det er derfor viktig at du vet akkurat hva timetelleren viser.
Det er ingen industristandard som definerer hvilken av disse typene timer som skal måles, men FEM, den europeiske bransjeorganisasjonen for materialhåndtering, jobber med en anbefaling for hvordan timer skal måles.
Hos oss i Toyota Material Handling er leiekontrakten og serviceintervallene basert på effektive timer for elektriske trucker. Det er den tiden minst en av truckenes motorer faktisk går. Den totale tiden for alle motorer blir ikke lagt sammen, men hvis to motorer kjører samtidig, telles de bare én gang.
Les mer om The Toyota Way
Leverandører som bruker ettergangstimer som beregningsgrunnlag, kan øke kostnadene for service og utleie av trucker betydelig. En undersøkelse gjort ved universitetet i Duisburg, Tyskland, viste at en ordreplukker som målte ettergangstimer registrerte nesten dobbelt så mange timer som en tilsvarende truck som målte effektive timer. På samme måte vil en driftstimemåling basert på nøkkeltimer gi deg unødvendige høye kostnader, og det samme dersom leiekontrakten er basert på driv- og løftemotortimer slått sammen. Det lønner seg derfor å ha oversikt over hva truckens timemåler måler, slik at du ikke betaler for mye og ikke betaler for tiden trucken ikke brukes.
Toyota Material Handling baserer leiekontrakten på effektive timer for elektriske trucker.